måndag 30 januari 2012

Tidsrealist och "roliga" överraskningar...

Man kan kanske undra hur jag tänkte när jag trodde att det skulle ta en vecka att ge sovrummet en makeover när det faktiskt handlade om flera månader? Det är inte så att jag är en obotlig tidsoptimist som skulle behöva en Arga-snickaren-genomgång för att lära mig realistisk tidsplanering utan det handlade om att varken jag eller han den jordnära visste vad vi hade att vänta.

När jag väl hade hittat väggen bakom tapeter och puts och vi började riva den väggen så visade det sig att fönstret svävade nästan fritt för hela ytterväggen på kortsidan av rummet saknade reglar. När man puttade till väggen så svajjade den som ett örngott på en tvättlina. Då är det kanske inte så svårt att förstå att det tar mer än en vecka när man helt plötsligt måste börja regla upp väggar. En annan liten överraskning var att det läckte vid skorstenen, fina fläckar av tjära som hade gjort att putsen på murstocken satt så att dynamit dök upp som en lösning när man stod och hackade sig skinnflådd. Givetvis kunde vi inte bara smälla upp ett nytt innertak utan fick snällt täta läckan, vänta på att fläckarna skulle torka och stå med andan i halsen och stirra upp i taket när regnet öste ner utanför. Skulle det börja droppa igen eller hade vi lyckats täta ordentligt? Inte första gången men andra gången verkade det hålla. Andra charmiga och tidskrävande saker med gamla hus är att man tydligen tog vad man fick tag på förr i världen. Räckte inte regeln till, då skarvade man. Behövde man spik åkte man inte till Bauhaus utan man tog vad man hade hemma, även om det var 18 cm långa spikar! När garderoben skulle rivas hade den ordentliga människan som byggt garderoben använt just så långa spikar och för att inte garderoben skulle rasa (i motsats till ytterväggen!) hade man använt, typ, 7 stycken till en regel. Det gjorde att det tog liiite längre tid att få ner väggen än planerat. Jag använder ordet "planerat" väldigt löst eftersom det var väldigt lite planering inblandad i renoveringen. Vi följde mer en vi-får-se-vad-vi-hittar-och-komma-på-en-lösning-då-plan. Vid närmare eftertanke kan det ha bidragit till att en veckas makeover blev några månaders renovering :-) Som till exempel när jag rev garderoben så att han den jordnära fick bygga upp den igen efter att vi kommit på att vi nog ville ha den kvar... Så ett tips från mig till dig - en plan är aldrig fel att ha! ;-)
Garderobsväggen som revs för att sen byggas upp igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar