tisdag 31 januari 2012

Renovering är inget för den renliga!

Alla som har renoverat vet hur skitigt och dammigt det blir. Vi renoverade ovanvåningen så då kan man ju tro att vi ska lyckas hålla bottenvåningen ren men på något sätt hittade slipdammet vägen ner för trappan...kan också ha varit gipsskivorna som skars på bottenvåningen och sen bars genom hela huset som bidragit, vem vet? ;-) Oavsett orsak så levde vi i smuts under hela hösten. Besökare välkomnades med frasen -"kom in men behåll skorna på!".

När väl sovrummen var klara så ville jag inget hellre än att fixa till hallen så att jag sen äntligen kunde städa ordentligt. Att det var kalas inplanerat med massa gäster som skulle inspektera höstens arbete gjorde inte längtan efter att kunna presentera ett rent hus mindre. Så med en vecka kvar till kalaset började jag glatt måla över de gamla, fläckiga, tapeterna i hallen. Den här gången hade han den jordnära älskaren av färgen vitt fått sin önskan uppfylld. Vita väggar till det hundra år gamla trägolvet skulle faktiskt kunna funka. Ooops, glömde nästan att berätta om kistorna! Av någon anledning hade tidigare ägare byggt upp en vägg i hallen och placerat två gigantiska brudkistor bakom väggen. Väggen i sin tur hade två små dörrar som inte räckte till för att få ut kistorna. Så innan jag kunde måla fick jag såga upp den ena dörren, dra ut kistorna (varav den ena visade sig vara en gammal resekoffert) och bygga igen hålet.
Uppsågad vägg för att få ut kistorna.

I alla fall, när det var gjort så började jag måla. Tog inte många drag med rollern för att märka att gammal tapet (i många lager) inte gillade färg utan tapeten började släppa. Och vad gör varje normal människa då? Givetvis började jag pilla lite och mer och mer tapet lossnade. Flera lager tapet blottades och det var dags att ta ställning till hur vi skulle lösa det här? Pilla ner all tapet? Slipa? Spackla? Målarväv? Självklart inte! Tapetsera över? Efter lite fundering och rådslag med de renoveringserfarna medlemmarna i familjen tog vi beslutet att snygga upp så gott det gick, dvs spackla och slipa de värsta partierna och sen tapetsera och hålla tummarna att tapeterna stannar på väggen.

Eftersom man har världens snällaste pappa så kom han med tapetutrustning och massa erfarenhet och på några dagar hade vi fått en tapetserad hall. Äntligen kunde vi packa undan högar av verktyg och jag fick äntligen städa! Kanske låter som att jag är renlig och pedantisk av mig och gillar att städa men så är det verkligen inte. Det handlade nog snarare om att efter månader av damm och smuts överallt så hade de flesta känt som jag och njutit av att få skrubba bort all skit och för första gången på månader kunna gå barfota i sitt eget hem! :-)

Min standardklädsel under några månader,
 ständigt skitig av antingen slipdamm
eller målarfärg.

Vitpudrat hår á la franska peruker fast
 inte riktigt lika glamoröst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar