tisdag 31 januari 2012

Aldrig, aldrig, aldrig mer målarväv!

Det där med "det tar bara en vecka" påverkades ju också av att det inte bara blev sovrummet som renoverades utan hela ovanvåningen fick sig ett ansiktslyft.
 
I röran som uppstod när jag flyttade in med alla mina ägodelar så insåg vi att vi behöver ett sovrum - nu! Så för att skynda på processen avbröt vi renoveringen av vårt blivande sovrum och började istället med gästrummet. Kan tyckas lite konstigt men till historien hör att vårt blivande sovrum saknade isolering medan gästrummet var isolerat så vi räknade med att det faktiskt "bara skulle ta en vecka"...vilket det så klart inte gjorde men det gick i alla fall fortare. Vi fräschade upp väggarna med plywood och sen kom han den jordnära med det ypperliga förslaget att vi skulle sätta upp mälarväv så slapp vi spackla och slipa så mycket. Han hade använt det tidigare och det blev såååå bra. Behöver jag säga att resultatet var katastrof?! Färgen sögs upp på nolltid, det blev fläckigt och ojämnt och vi fick köpa tre gånger så mycket färg som vi räknat med från början. Till slut blev det godkänt (det var ju bara ett gästrum) så vi kunde köpa nya madrasser och installera oss temporärt tills det riktiga sovrummet blev klart. Nu kan man ju tro att vi lärde oss något av målarvävshistorien men vad tror du att vi gjorde när det var dags att måla vårt sovrum? Just det, upp med målarväv på väggarna igen! I tron att det var kombinationen plywood och billig färg som gav det misslyckade resultatet i gästrummet så gav vi målarväven en ny chans. Vilket misstag! Återigen sögs färgen upp på nolltid (inte billig färg den här gången!) och det blev flera vändor för att köpa mer färg. Tror aldrig jag har förbannat något så mycket i mitt liv som målarväv, möjligtvis flugorna i somras när det var stekhett och svetten forsade för att jag hade fått för mig att gräva upp tomten på sommarens varmaste dag (förlåt, det är en helt annan historia)! Det positiva med hela målarvävsincidenten är att första gången jag skulle köpa mer färg så glömde jag färgkoden hemma och fick chansa på att jag köpte rätt nyans, vilket jag givetvis inte gjorde, men den "felaktiga" nyansen var snyggare än den första så det slutade bra till slut. Men jag säger det igen - aldrig, aldrig, aldrig mer målarväv!


Nyansbyte när färgen tog slut på grund av
den hemska målarväven.

Hemligt meddelande från han den jordnära som nu är
gömt under färg och den hemska målarväven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar