lördag 6 april 2013

Nytt är överskattat!

Som en del som har läst den här bloggen innan kanske minns så kör vi mycket på begagnat. Dels för att vi har en liten plånbok och dels för att miljön också mår bra av att saker återanvänds. Senast i raden av återanvändning är vår "nya" torktumlare. Jag använder ordet "nya" i den bemärkelsen att den är ny för oss. Gissar att första ägaren kan ha varit familjen Hedenhös men det är ju inne med antika prylar ;-)

Eftersom vi har världens gulligaste bustroll till granne så testkör jag torktumlaren för första gången nu. Inte så att jag stoppat in den gulliga grannen i torktumlaren utan för att det lilla charmtrollet är inne i en uppfinnarfas. I veckan försökte han uppfinna en ny typ av brosch till min dunjacka. Broschen var gjord av en halvtuggad bananbit och när han inte blev nöjd med resultatet provade han istället att göra en epålett av samma bananbit. Nu var det ju inte så att min jacka inte var i stort behov av en tvätt i alla fall men bananprydnaderna blev väl den sista droppen så att säga. Litet sidospår, sorry, poängen var att nu används torktumlaren för första gången i det här huset. Ljudnivån är i stil med en skördetröska eller något annat högljutt föremål men den funkar! Måste säga att vi blir verkligen mer och mer hightech hela tiden. Diskmaskin, varmvatten inomhus, toalett inomhus, knappar som tänder lampor och nu en torktumlare!

Återigen, sidospår, poängen med det här inlägget skulle vara att begagnat är bra! För dom som följt vårt badrumsbygge så är det ingen nyhet att vi (mest han-den-jordnära) byggt badrummet från grunden. Vi har inte använt begagnat byggmaterial men inredningen är begagnad och även dörren till badrummet. Toalett och handfat med underskåp hittade vi på blocket. Köksskåp (begagnade) som blev över från köksrenoveringen funkar perfekt som förvaring. Badkaret, begagnat (i väntan på att jag lyckas övertyga han-den-jordnära att ett rosa badkar skulle funka ännu bättre!). Det enda som är nytt är badkarsblandaren och duschslangen med munstycke. På det hela så har vi lyckats bygga ett nytt (och nu menar jag nytt på riktigt) för ca 55 000 kr. Allt är möjligt, även med en liten plånbok, så länge man inte lider av blocket-fobi! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar