söndag 22 juli 2012

Köket är "färdigt"!

Har lidit av blogg-ångest några månader nu. Gått runt med känslan att jag booorde skriva ett inlägg men köket är ju inte färdigt och jag vill så gärna skriva rubriken "Köket är färdigt!". Nu fick det bli en variant på den rubriken. Köket är faktiskt nästan klart... :-)

2 dagar efter mitt senaste inlägg hade vi en fungerande spis och fläkt i samma rum och sen rullade det på rätt bra. I början av april kaklade vi ovanför diskbänken och 7 april åt vi vår första måltid i köket. Fast det har gått några månader så minns jag fortfarande hur skönt det var att sitta ner vid ett bord och äta efter månader med måltider i soffan. Ett annat roligt datum var 9 april då jag äntligen kunde packa upp mina flyttkartonger med kökssaker. Ett sånt kärt återseende som uppstod med vissa pinaler! Det blev en hel del sorterande och flera lådor skänktes till välgörande ändamål.

Sen lådorna packades upp så har lite piffande tillkommit som kryddhylla, målat en pall, inhandlat matchande kökshanddukar och grytlappar  -  ni vet sånt som ger ett kök den där mysiga, hemtrevliga känslan. Det som gjorde att jag inte la upp det i bloggen var avsaknaden av (som alltid!) lister! Några har kommit på plats men en del fattas fortfarande. Eftersom jag börjar tvivla på om de någonsin kommer komma på plats så kände jag att nu är det dags att presentera vårt kök för världen - med eller utan alla lister!

Matplatsen med mitt
älskade köksbord,
hörnskåpet som är en gammal
släktklenod och givetvis
de underbara tapeterna
som jag fick leta länge efter!
Spis, köksskåp och
arbetsbänk (begagnade),
 fläkt och hyllor
(nya från IKEA).

Matplats och diskbänk (med diskmaskin!). Alla köksskåp,
arbetsbänken, diskhon och kranen köpte vi begagnat.
Diskmaskinen skänktes till sambon för flera år sedan (han hade
nästan glömt att den stod i förrådet). Kaklet hittade vi på
en kakel-outlet i närheten.

















Ska jag sammanfatta hela arbetet så måste jag säga att som alltid tog det längre tid än man trott, inte i antal timmar men att timmarna blir utspridda över en rätt lång period. Livet kommer emellan och när man gör det själv och med hjälp av släkt och vänner kan man inte boka in folk när man vill att de ska komma utan får vara glad att de kommer när de kan. Kostnadsmässigt är vi nöjda, att bygga ett "nytt" kök i ett nytt rum för ca 14 000 kr känns som en prestation. Att vi landade så lågt är bland annat på grund av att vi hittade ett begagnat montera-ner-själv-kök på Blocket för 3000 kr där både köksskåp med luckor, spis, bänkskivor, diskho och kran ingick. Det betyder i och för sig att behovet av lister (som inte ännu kommit på plats) behövs för att täcka en del ojämnheter som uppstått när vårt sneda gamla hus möter ett kök som har varit uppbyggt på ett annat sätt tidigare. De förra ägarna hade hela köket längs en vägg medan vi valt att dela upp det längs två väggar. En annan aspekt är att vi lyckades köpa ett underbart golv (8 mm) till ett superbra pris med hjälp av personalrabatt inom familjen. Det ursnygga golvet har tyvärr visat sig vara lite opraktiskt (minsta vattendroppe lämnar en fläck) men det kan jag leva med! :-) Det som slukat en hel del pengar är gipsskivor för att jämna till våra sneda väggar och givetvis vattenledningar, avlopp och elledningar (inkl kontakter) som fick dras från det gamla köket in till det nya. Det roliga var att någon gång under arbetet med vårt kök dök det upp en villatidning (minns inte vilken) där de gjorde en budget-renovering av ett kök. Det gick på 25 000 kr och allt fanns kvar på samma plats! De bytte köksluckor och lådfronter, satte in en ny arbetsbänk och målade om väggarna. Det gick visserligen på en eller två veckor men ägarna till det huset kan inte sitta i sitt kök, se sig runt och säga -"Fan, vad bra vi är!" ;-)

En av de små skavankerna.
Dörröppning i väntan på en ny tröskel!
Nu har vi ett "nytt", väl fungerande kök med en del små skavanker kvar att ordna och vad gör vi då? Vi river hela badrummet, ner till grunden och börjar bygga upp det från botten - men det är en historia för nästa blogginlägg! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar