fredag 2 mars 2012

Spackel är en gamlings bästa vän!

Säga vad man vill om spackel, det kan vara kletigt, pilligt jobb, för att inte tala om allt slipande efteråt men när man renoverar ett gammalt hus är det nödvändigt! Inget är ju jämnt i ett gammalt hus. Det blir alltid nivåskillnader och mellanrum hur noga man än är och då är spackel vääääldigt bra att ha! :-) Väggarna där garderoben stod har nu täckts med nya gipsskivor och det har spacklats och spacklats och troligtvis behövs det spacklas lite till innan vi kan måla... Men annars går det bra :-) Golvet har fått ett fint hål där vattenledningar och avlopp ska titta upp. Vi har en plan för hur elen ska dras och idag blir det shopping av tapeter och golv. Jajamensan, jag har äntligen hittat en tapet som jag hoppas ska ge rummet det färglyft som jag vill ha. Strosade runt lite i inredningsbutiker och har hittat många roliga saker som ska pimpa upp köket ytterliggare. Längtar! :-D

Den spacklade,
föredetta garderoben!
Hålet i golvet som ska
ge oss vatten i kranen!

 
Så efter dagens inköp har vi allt vi behöver...tror jag! :-) Nu handlar det mer om att tänka logiskt. Kanske inte så bra att lägga golvet innan vi målat väggar och tak. Likadant med att tapetsera. Stor risk att det kommer färg på tapeten så det är nog bäst att göra det först. Fönstrets karmar är inte i bästa skick så lite slipande och ett lager färg där hade nog också varit bra. ;-) Så om jag har tänkt rätt är planen följande:
  • Slipa fönsterkarmar
  • Slipa spackel på väggar
  • Måla fönsterkarmar
  • Måla tak och väggar
  • Lägga golv
  • Tapetsera
  • Dra el
  • Dra vatten och avlopp (hålet är redan klart!)
  • Montera upp köket
  • Kakla
Visst, ja! Dom gamla golvlisterna ska också tas bort (helst hela!), slipas och målas om så att vi kan återanvända dom. Känns som att vi fixar det här på en helg! ;-) Skämt å sido, det är en hel del kvar att göra och jag måste erkänna att det tagit längre tid än jag trodde (tidsoptimist, jag? näeee) men vad vi inte räknade med var hur trött man är så här i slutet av vintern. Nu börjar de första vårtecknen komma så då kanske vi får lite extra energi?

Om inget annat så kanske kaoset i resten av huset kan ge oss en spark i baken... :-)


Köksmöbler i vardagsrummet...

Omstuvade möbler...
helt rätt gissat -i vardagsrummet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar